Autobanden spelen een cruciale rol in jouw deelname aan het verkeer. Met verouderde autobanden rondrijden creëert namelijk gevaarlijke situaties. Toch wordt de leeftijd van banden vaak onderschat. Veel bestuurders letten wel op het profiel, maar vergeten dat de bandenleeftijd net zo belangrijk is. Hoe oud mogen autobanden maximaal zijn in België? Je leest het in deze blog.
Risico’s van oude banden
Autobanden worden onder andere gemaakt van rubber, een natuurproduct dat door de invloed van zonlicht, temperatuurwisselingen en vocht na verloop van tijd van vorm verandert. Dit brengt bepaalde risico’s met zich mee:
- Wegligging: Oude banden verliezen hun elasticiteit, waardoor ze minder goed hechten aan het wegdek. Dit vergroot de kans op slippen, vooral op natte wegen.
- Droogtescheuren: Wanneer je allemaal kleine barstjes in het rubber van je banden ziet, heb je droogtescheuren in je autobanden. Dit is een duidelijk signaal dat het rubber zijn soepelheid verliest. Een band kan daardoor onverwacht scheuren of klappen, wat ernstige gevolgen kan hebben.
- Remweg: Naarmate de band ouder wordt, wordt ook het rubber harder en poreuzer. Vooral op een nat wegdek kan de band het water steeds minder goed afvoeren. Hierdoor neemt de remweg toe en wordt je auto minder voorspelbaar.
Zeker bij hogere snelheden of in noodsituaties kunnen te oude autobanden dus levensgevaarlijke situaties opleveren.
Hoe oud mogen autobanden zijn in België?
Er bestaat momenteel geen specifieke wetgeving voor de maximumleeftijd van autobanden in België. Het technische reglement voor motorvoertuigen focust vooral op het minimale profiel: voor zomerbanden is dit 1,6 mm, voor winterbanden wordt 4 mm aangeraden. Toch betekent dit niet dat leeftijd onbelangrijk is. De meeste bandenfabrikanten en autokeuringen adviseren dan ook om banden ouder dan 6 tot 10 jaar extra kritisch te controleren, zelfs als het profiel nog goed is. Het verouderingsproces kan namelijk aan de binnenkant van de band vergevorderd zijn, terwijl je aan de buitenkant niets ziet.
Hoe oud mag een band zijn voor de keuring?
Ook voor de jaarlijkse technische keuring geldt geen maximumleeftijd voor autobanden. Wel zal de mecanicien de banden streng controleren op een aantal punten. Zo wordt er gekeken naar de slijtage-indicator op de band. Is het profiel lager dan 1,6 mm? Dan wordt de auto afgekeurd. De band moet over een snelheidsindex van minimaal 160 kilometer per uur beschikken en de maten en structuur van de banden moeten per as gelijk zijn. Auto’s die vanaf 1 januari 2004 deelnemen aan het verkeer, moeten bovendien over banden beschikken met een e-markering. Hieruit blijkt dat de banden voldoen aan de Europese veiligheidsnorm.
Check de leeftijd van je autobanden
Elke autoband heeft een DOT-code op de zijkant. De laatste vier cijfers geven de productiedatum aan. Bijvoorbeeld: DOT 2319 betekent dat de band in week 23 van 2019 is geproduceerd. Zo kun je eenvoudig nagaan of de banden al aan vervanging toe zijn, ook als het profiel nog goed lijkt. Zijn je banden 6 jaar of ouder? Plan dan een check bij een garage in de buurt. Die vind je door je postcode in te vullen op de startpagina van deze website.